Monday, January 9, 2012

Jauh Dari Rahmat

Selalunya saya tulis dalam bahasa Inggeris, cme kali nie nk tulis dalam bahasa Melayu sbb malas nak translate dan nk tulis straight dri hati. Semenjak duamenjak nie, dpt dirasakn yg diri nie semakin menjauh dri rahmat Tuhan. Ibadah pun dh x brsungguh, doa pun skdr ckp syarat. Bila difikirkan balik, apakah sya berubah ini ikhlas atau tidak?...adakah berubah disbbkan utk menambat hati seseorang, atau sekadar berlakon utk nampak baik?...sya berjanji dgn diri mcm2, utk berubah utk menjaga tutur kata, utk jaga sikap, utk tidak melanggar perintah Tuhan tp selalu end up dgn melanggar smua janji2 tu...terasa diri berdosa dan x lyk mendapat mendapat keampunan, jadi ibadah pun dilaksana dgn malas dan x de kesungguhan

Kemudian dlm masa blogwalking tempohari, terjumpa satu blog. Di dalam artikel blog tu, sya terbaca satu ayat Al-Quran:

Allah berfirman, ‘Katakanlah (wahai Muhammad); Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa sesungguhnya Dialah jua yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.’ Surah Az-Zumar, ayat 53.

Ayat nie wat sya tersedar, yang Allah tidak pernah sesekali menutup pintu Rahmat dan Keampunan utk hamba2nya. Cme kita j yg mudah putus asa dan mudh palingkn diri dari Tuhan ble sesuatu yg berlaku dan terjadi tu tak mengikut apa yg kita nak dan rancangkan. Allah memberitahu kita supaya jangan putus putus asa dari rahmat Allah sekalipun mereka melakukan dosa samada dosa kecil atau dosa besar. Ini kerana Allah Maha Mengetahui hakikat manusia yang tidak pernah lari dari melakukan dosa kecuali para nabi dan rasul yang maksum.

Sya selami diri, mgkn disebabkan terlalu mengharapkn cinta seorang wanita dan mengejar kekayaan yg menyebabkan sya lari dri niat yg sbnr. Menyebabkan keihklasan hilang dri hati. Bila putus cinta, sya jadi sunyi dan kesunyian tu menyebabkn sya terdesak utk cpt2 cari penganti namun sering kecewa. Di tambah plak bla melihat rakan2 yg dh mendirikan rumah tangga dan berjaya dlm karier, maka kekecewaan terhadap takdir diri itu semakin bertambah.   

Sememangnya sya jahil, terlalu membutakan hati utk sebab2 mcm tu. seolah2 matlamat hidup nie utk perempun dan harta. Byk lagi tanggungjawab sya yg perlu ditunaikan. Perbetulkan haluan diri sblm bersedia memikul tanggungjawab kalo ingin mnjadi suami. Biarlah andai timbul perasaan cinta tu nnti, adalah sesuatu yg dlandaskn atas syariat dan tidak melebihi cinta kpd Allah dan bkn kerana nafsu semata2 kerana dua orang yg bertemu kerana Allah swt adalah lebih baik daripada dunia & seisinya. Apa yg sya lalui dlu byk mengajar sya tntg erti cinta.  

Skrg keutaaman sya adalah memperbaiki diri dan mencari masa depan yg lbh cerah. Tentang bila brtemu cinta e2 sya serahkan pd Allah. Mgkn esok, mgkn 1 thn, mgkn 10 tahun maka yg lbh mengetahu e2 adalah DIA. Biarlah dilihat seolah2 "loser" krn brsendirian, yg penting sya memilih jalan yg lbh berkat dan mndpt keredhaan. SATU JALAN YANG DIPAYUNGI RAHMAT

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya ALLAH TA'ALA berfirman pada Hari Kiamat kelak; mana orang-orang yang saling mencintai kerana keagungan-KU? Hari ini KU-naungi mereka, di mana tidak ada naungan yang lain selain naungan-KU."



 

No comments:

Post a Comment